Bekkentherapie

Bekkentherapie is een behandelvorm die zich richt op klachten in de bekkenregio, o.a. bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap, bekkenbodemproblematiek met of zonder urineverlies.

Van bekkenpijn rondom de zwangerschap is nog niet volledig bekend wat de werkelijke oorzaak is. Wel is bekend dat een samenspel van krachten in het bekken en veranderingen in de hormoonhuishouding dit syndroom kunnen doen ontstaan. De in principe normale vergrote beweeglijkheid van het bekken tijdens zwangerschap gaat bij “bekkenpijn” dan gepaard met pijn en bewegingsbeperkingen. Vaak zijn houdingsveranderingen als omdraaien in bed, opstaan uit een stoel en het langer volhouden van handelingen als staan en lopen vervelend. Een aantal risicofactoren als bepaalde sporten (zwemmen, turnen en paard rijden), bepaalde beroepen ( zorg, winkelwezen) en bestaande klachten van knie, heup of rug een rol spelen. Mogelijk dat bepaalde factoren rondom een vorige bevalling ook nog van invloed kunnen zijn als: vroege indaling, voorhoofdsaanligging, bevalling middels een vacuümpomp, geboortegewicht van het kindje meer dan 8 pond enz..

De behandeling

De behandeling bestaat uit het geven van inzicht omtrent de bekkenklacht, adviezen voor allerlei houdingen en bewegingen waarom je iets wel of niet moet doen zoals het slapen met een dik kussen tussen de benen, niet meer met de benen over elkaar te zitten, wijdbeens bukken enz. Zeer belangrijk is het corrigeren van de bekkenscheefstand en oefeningen om de stabiliteit van het bekken en lage rug te verbeteren. Ook wordt de partner deze techniek om de bekkenscheefstand op te heffen aangeleerd, zodat u volledig “selfsupporting” bent. Na de bevalling is het bevorderlijk om in de kraamweek rustig aan te doen, zodat het bekken de tijd krijgt om weer de normale stand aan te nemen. Meestal zijn de klachten hierna niet meer aanwezig, maar mocht dit wel zo zijn dan is het corrigeren van de bekkenscheefstand en het doen van oefeningen langer noodzakelijk. Ook is het geleidelijk opbouwen van de activiteiten dan raadzaam.

Gevolgen

Urineverlies oftewel urine-incontinentie wil zeggen dat u uw plas niet meer goed kan ophouden. Dat kan erg vervelend zijn. U kunt zich onzeker gaan voelen en hierdoor beperkingen ervaren door niet meer te durven winkelen, sporten en/of andere activiteiten niet meer durven uitvoeren. Het probleem kan verscheidene oorzaken hebben als verslapte bekkenbodemspieren, een urineweginfectie, verzakking van de blaas of baarmoeder. Het kan ook optreden bij ziekten van het zenuwstelsel als Multiple Sclerose, ziekte van Parkinson enz. en bij suikerziekte. Het kan ook vóórkomen tijdens zwangerschap of na operaties aan buik, bekken of prostaat of ten gevolge van bepaald medicijngebruik.

Ontlastingsincontinentie komt minder vaak voor. De belangrijkste oorzaak hiervan is verstopping, maar ook darmziekten en beschadigde sluitspieren kunnen dit tot gevolg hebben.

Oefeningen

Naast een vraaggesprek en eventueel onderzoek volgt uitleg over de bouw en functie van het bekken, blaas, baarmoeder en endeldarm en de spieren daaromheen. U krijgt oefeningen voor de bekkenbodemspieren om ze weer bewust te kunnen aanspannen en te ontspannen, adviezen omtrent de toiletgang, ademhaling, drinken en adviezen voor het bewegen in het dagelijks leven.